Кум Путіна вже прибрав до рук найпопулярніші українські телеканали — ЗМІ

0

За інформацією, отриманою ЗМІ з трьох незалежних один від одного джерел, два найпопулярніших телеканалу, що спеціалізуються на інформаційно-новинному мовленні та форматі news and talk — «112 Україна» і NewsOne, — нібито змінили власника.

За даними їх співрозмовників, ніби новим власником став Віктор Медведчук (раніше йому приписували вплив на телеканал ZIK, що викликало скандал в мас-медіа). У випадку з NewsOne, за словами одного із співрозмовників, це проявиться у можливому збільшенні ролі на каналі В’ячеслава Піховшека — він нібито може очолити блок новин ближче до осені.

Україна знаходиться в полугоде від старту президентської кампанії, за якою послідує низка з парламентських і місцевих виборів, — для політиків і їх технологів немає питання важливіше, ніж вплив на уми і серця виборців. Парадокс, але в українських умовах питання, чи переможе на виборах «холодильник» (тобто прямий або завуальований підкуп виборців) або «телевізор» (тобто красиві слова і обіцянки політиків), риторичне — він майже завжди вирішується на користь останнього. І тому саме за контроль над телевізійним пультом в найближчі місяці розгорнеться запекла боротьба, тим більше за ті канали, які мають велику і лояльну аудиторію. Ситуація обростає чутками і припущеннями, в яких спробували розібратися «Вести».

На кого табу

За інформацією, отриманою «Вістями» з трьох незалежних один від одного джерел, два найпопулярніших телеканалу, що спеціалізуються на інформаційно-новинному мовленні та форматі news and talk — «112 Україна» і NewsOne, — нібито змінили власника. За даними наших співрозмовників, ніби новим власником став Віктор Медведчук (раніше йому приписували вплив на телеканал ZIK, що викликало скандал в мас-медіа). У випадку з NewsOne, за словами одного із співрозмовників, це проявиться у можливому збільшенні ролі на каналі В’ячеслава Піховшека — він нібито може очолити блок новин ближче до осені.

«Більш того, як тільки обидва канали перейшли під його (Медведчука. — Ред.) управління, з 1 червня був встановлений «блок» на чотири особи: заборонено не тільки запрошувати, але навіть згадувати імена Юрія Бойка, Бориса Колеснікова, Вадима Новинського і Олександра Вілкула, — сказав ще один співрозмовник. — У Вілкула, правда, була своя історія відносин з каналами — була передоплата, і він ще пару раз повинен був з’явитися на тижні».

Якщо судити за суто формальними ознаками, слова наших джерел схожі на правду. Ні Юрій Бойко, ні Колесніков з Новинським в ефірі каналів не з’являлися з 1 червня (хоч лідер ОБ був на «Великому вечорі» на NewsOne у травні двічі, 5-го і 16-го числа, так само, як і Борис Колесніков, який виходив в ефір цього каналу 15 і 25 травня). У свою чергу, нардеп Олександр Вілкул дійсно виходив в ефір на «112 Україна» увечері 5 та 11 червня. Замість опозиційного «квартету» місце в ефірах займають люди, близькі до Віктора Медведчука. 13 червня в ефірі «112 Україна» в ролі політичного експерта з’явився Олег Бабанін, який також є прес-секретарем Всеукраїнського громадського руху «Український вибір — Право народу», асоційованого з Медведчуком. А Нестор Шуфрич, народний депутат, якого зараховують до «політичних важковаговиків», багато в чому завдяки зв’язку з Медведчуком у червні з’явився на каналі «112 Україна» навіть двічі: 7 червня і у «Вечірньому праймі» — 12 червня.

Феномен розмовних каналів

Обидва канали можна по праву назвати символом і втіленням нинішньої інформаційної парадигми, яка виникла у 2014-2015 роках, з постійно змінюють один одного информповодами, парадоксальною і місцями нелогічною ланцюжком подій. Канали, які не бояться запрошувати спікерів з альтернативної влади точкою зору, канали, що ведуть прямі трансляції резонансних подій, осмысливающие їх.

«Обидва канали зараз виконують, по суті, ту ж роль, що і президентський «5 канал» у 2004 році (тільки з урахуванням нинішніх реалій, мабуть, вони впливовішими. — Ред.), люди хочуть бачити альтернативну точку зору, інша думка. Завдяки цьому на зазначених каналах «пасеться» глядач, налаштований критично, і обидва вони як пилососи тягнуть на себе аудиторію», — пояснив феномен «Вістям» політтехнолог, спец по кризового PR Захар Чистяков.

Порівняння з пилососом не випадково. Ще в 2015 році «112-й канал» зайняв в топ-10 каналів країни восьму сходинку (дані TNS-Україна). У грудні 2017-го канал декларував 3,33 млн глядачів в місяць. NewsOne також займає провідні позиції серед інформаційно-новинних каналів: на лютий 2018-го він показав утримання уваги більше 2 млн людина протягом дня, а за цільовою аудиторією «18+» частка телеперегляду склала 2,6% з рейтингом 0,5% (дані ІТК, дослідник — Nielsen, моніторинг — Комунікаційний Альянс — Ред.). За вимірами тиждень тому NewsOne показав частку перегляду 2,34% і 2,72% в прайм-тайм (ті ж дослідники). Не дивно, що вплив на обидва ці каналу надзвичайно цікаво для всіх політичних сфер впливу в Україні.

«Довіряю реєстрів не на 100%»

Структура власності телеканалів відображена на сайтах Мін’юсту та Нацради з питань теле — і радіомовлення. У телеканалу «112», чия доля спочатку була непростою (у вересні 2016-го, коли з’явилася інформація про тиск на тодішнього власника телеканалу, Андрія Подщипкова, йому довелося виїхати до Бельгії і просити там політичного притулку за «політичного тиску в Україні»), власник офіційно змінився буквально на днях. У 2016-му Подщипков, вважався бенефіціаром, дистанціювався від впливу на інформполітику каналу, передавши свої корпоративні права в управління менеджменту ЗМІ, і структура власності стала «закільцьованої»: ряд компаній, ТОВ «Аріадна ТВ», «Партнер ТВ», «ТВ Вибір», «Лідер ТВ» і «Новий формат ТВ» (всі вони мають право мовлення з логотипом «112 Україна» — Ред.) фактично належали одне одному, і визначити кінцевого бенефіціарного власника було неможливо.

В числі власників значилися і Василь Сметана, який є юристом телеканалу, і гендиректор каналу Єгор Бенкендорф — екс-голова правління «Інтера». Але з середини квітня в число власників компаній увійшло швейцарське акціонерне товариство Plirofories AG, президентом і кінцевим бенефіціаром якого значиться громадянин Німеччини Едуард Катц (також в числі керуючих з правом підпису значиться Гвідо Ардуцер). Катц вже виступив в ефірі «112-го каналу», заявивши про неприйнятність тиску на медіа з боку нацрегулятора «у сучасному глобалізованому суспільстві» (мова про відмову Нацради переоформити информконцепцию каналу: за документами, замість прямих ефірів і новинних передач, він повинен працювати в «інформаційно-розважальному форматі з показом фільмів).

«За даними, які відображені в даних Нацради з приводу кінцевого бенефіціара, я не довіряю на 100%. Прізвища, відображені в списку бенефіціарів, викликають питання і недовіра — з приводу «112 Україна», наприклад, ходили наполегливі чутки (інакше не скажеш), що реальними бенефіціарами були люди, які покинули Україну після революції, — натякнув «Вістям» нардеп, член комітету Ради з питань свободи слова та інформполітики Григорій Шверк. — Зараз же процес зміни бенефіціарів міг пройти настільки просто і непомітно, що на процес просто ніхто не звернув уваги, а пройшло це, сказати складно».

«Хочете результат — ідіть до Медведчука!»

«Вести» зв’язалися з представником колишнього власника телеканалу Андрія Подщипкова, медіаменеджером і колишнім креативним продюсером «112 Україна» Віктором Зубрицким. «Телеканал дійсно продан — мені набридло боротися з вітряними млинами в особі Нацради: постійні спроби цензурувати канал або закрити, зневажаючи основні свободи, в т. ч. свободу слова, вилилися в моє бажання передати актив іноземної компанії, щоб європейські та американські юристи змогли побачити на власні очі беззаконня української влади, — повідомив «Вістям» Зубрицький, відмовившись, втім, назвати суму та інші обставини угоди. — Я вибрав швейцарську компанію, власником якої є громадянин Німеччини Едуард Катц, — тільки неолігархічна структура власності зможе гарантувати незалежну і об’єктивну інформполітику». При цьому, як уточнив медіаменеджер, у договорах «ніякого Медведчука немає, як не було раніше Захарченко, Арбузова і ще кількох «власників» каналу».

Показовий момент: з 1 червня з каналу «112 Україна» пішов його генеральний продюсер Сергій Логунов (працював на каналі з 2014-го). У коментарі «Телекритиці» сам медіаменеджер назвав у числі причин бажання «відпочити, зібратися з силами і приступити до реалізації нових проектів». Але звільнення генпродюсера з телеканалів, як правило, пов’язано саме зі зміною власника.

Також важливо, що в словах джерел «Вістей» (стосовно до NewsOne) звучить прізвище журналіста і медіаменеджер В’ячеслава Піховшека — розквіт його кар’єри припав на кінець дев’яностих: він вів популярні політичні шоу («5Х5», присвячене виборів 1999-го, «Епіцентр» — Ред.) в момент, коли Віктор Медведчук був одним з найбільш впливових функціонерів, навіть керував передвиборчим штабом Леоніда Кучми. Зараз Піховшек веде «Суб’єктивні підсумки тижня» у недільний прайм-тайм на NewsOne. Ми подивилися ефір за 10 червня, в якому ведучий зробив кілька дуже схвальних висловлювань на адресу Медведчука. Приклад: «Мене запитують, чому я дуже багато цитую Віктора Володимировича Медведчука і про нього. Відповідаю: я цитую дуже багато Петра Порошенка. А якщо серйозно, є дуже багато такого, що робиться силами Медведчука, а сказане ним збувається… хочете результат — ідіть до Медведчука, хочете розбиратися в політиці — читайте його Фейсбук».

«Одна людина з ломиком — і не піднімемося»

Якщо канал «112 Україна» називає кінцевим бенефіціаром Едуарда Катца, то для NewsOne таким є народний депутат Євген Мураєв. Його структура власності проста: у структурі, відображеної каналом станом на 30 березня, власником ТОВ «Новини 24 години» (юридична особа каналу — Ред.) власником 100% статутного капіталу значиться саме нардеп. На пряме запитання про те, проданий канал Медведчука, він відповідає так: «Якщо ви подивитеся інтернет, мене купував Кононенко (соратник президента, нардеп Ігор Кононенко. — Авт.), Коломойський (опальний олігарх), це власність Азарова (екс-прем’єр-міністр), ми живемо на гроші Курченко (ще один опальний олігарх часів Віктора Януковича). Тепер ось Медведчук. Коли у влади є призначені вороги і вона нічого не може зробити в політичному полі, то починають боротися в ідеологічному полі. Тим самим формують думку, щоб легітимізувати блокаду телеканалу, — сказав «Вістям» Мураєв. — Медведчук, напевне, найбільше їх нервує. Він член контактної групи Мінськими угодами, і він теж «призначений ворог», тому що зіграв величезну роль у «великому обміні» військовополоненими. Але ця кампанія — жалюгідна помста».

При цьому слово «атака» стосовно до NewsOne має зовсім не алегоричне значення. 3 грудня 2017-го навколо будівлі телеканалу зібралися люди, які назвали себе «активістами» і «ветеранами АТО». Вони влаштували «громадянську блокаду» телеканалу, обклавши його мішками з піском і спорудивши навколо входів імпровізовані барикади. Причина — висловлювання Мураєва на ток-шоу на його ж телеканалі — про те, що в 2014 році, на його думку, в Україні був здійснений державний переворот. Тоді облога тривала недовго. Але і сьогодні канал посилив заходи безпеки. На умовах анонімності один з його співробітників розповів «Вістям» про посилення охорони периметра. «На день закривають жалюзі, охорони більше, ніж зазвичай, не виключений варіант, що прийдуть радикали, контрольовані силовиками, начебто С14, і розгромлять студію — а там адже делікатна апаратура, відеомікшери. Одна людина з ломиком — і все вийде з ладу так, що ми більше не вийдемо», — сказав наш співрозмовник. Також, за його словами, інформполітика каналу не змінилася, хоч інформація про продаж контрольного пакету каналу Віктору Медведчуку дійсно курсувала по телеканалу, але лише на рівні домислів.

А генпродюсер каналу NewsOne Василь Голованов повідомив «Вістям», що редакційна політика на каналі не буде зазнавати змін. «Працюємо так само, як і працювали. А що стосується списків депутатів, яких заборонено запрошувати в ефір. — Ред.) — ну що ви, це неможливо», — сказав нам медіаменеджер.

Канали як листкові пироги

На питання «Вістей» про те, чи мав місце факт угоди з купівлі телеканалів, Віктор Медведчук відповів лаконічно: «На жаль, не отримав ні одного, ні другого». Тим не менш, сьогодні частково зроблено пролом заборонених людей на ТБ.

«Сьогодні наші канали — «листкові пироги»: їх ефір дуже чітко розділений на «шари», або слоти, які викуповують ті чи інші групи впливу, — пояснив «Вістям» політолог Руслан Бортник. — З 9 ранку до полудня слот, приміром, викуповує одна група. З 16:00 до 20:00 — Адміністрація президента. Не виключаю, що Медведчук «зайшов» на канали саме так, просто викупивши певні слоти, що зовсім не означає, що саме він — власник».

Його колега, політолог Олексій Якубін нагадав «Вістям», що з Медведчуком не так давно пов’язували ще один телеканал ZIK. «І хоч чисто формально власники видно — за новим законом канали зобов’язані їх показати, може бути подвійне дно: у випадку з «Прямим» ми, приміром, здогадуємося, що його власником не може бути колишній нардеп Володимир Макеєнко (у травні 2017-го той став власником каналу «Тоніс», на базі якого побудований «Прямий». — Ред.)», — уклав Якубін.

«Любить бути всемогутньою»

В БПП говорять про невдоволення деякою частиною продукту каналів. «У мене давно був цілий ряд питань щодо інформаційного наповнення, і я кажу не в юридичному сенсі, а в контентному. Хоч зробити якісь дії щодо контенту було б складно, — підтвердив «Вістям» нардеп Григорій Шверк. — Що стосується власника, ніяких заборон на володіння теле — і радиоорганизациями для громадян України, навіть обтяжених епітетом «одіозний», не існує — завтра будь-хто зможе купити, скажімо, радіостанцію в іншої людини».

«Навіть якщо допустити, що Віктор Медведчук дійсно став бенефіціаром, його вплив буде відносним — за темами та редакційній політиці канали не радяться з власниками, — вважає Олексій Якубін. — До речі, не виключав би, що ті ярлики, які вішають на Медведчука, просто хочуть поширити на телеканали, адже частину їх інформполітики явно не влаштовує окремі кабінети в АП».

Втім, інструменти впливу теж можуть бути переоцінені. «Потрібно віддати належне інформаційного співтовариства, надмірного впливу на канали з боку кого б то ні було бути не може, просто в силу активної позиції обох колективів ЗМІ», — говорить один з наших співрозмовників.

«>

Источник

Оставить комментарий